EL TRIBUNAL CONSTITUCIONAL POT TOMBAR LA NOVA REGULACIÓ DE L'IMPOST DE PLUSVÀLUA

EL TRIBUNAL CONSTITUCIONAL POT TOMBAR LA NOVA REGULACIÓ DE L’IMPOST DE PLUSVÀLUA

Com ja vàrem avançar en el nostre butlletí Newscam de 10 de novembre 2021, la nova regulació de l’impost de plusvàlua podria continuar sent inconstitucional.

És sabut que, l’impost de plusvàlua va quedar inaplicable el passat 26 d’octubre en declarar el Tribunal Constitucional (TC) nul i inconstitucional el seu mètode de càlcul. El motiu pel qual aquest sistema de càlcul va ser declarat inconstitucional es deu a la seva objectivitat i llunyania de la realitat econòmica del mercat.

En un temps rècord, l’Administració Central va reaccionar i va aprovar el 8 de novembre de 2021 el Reial decret llei 26/2021 per adaptar el Text Refós de la Llei d’Hisendes Locals a la jurisprudència del TC respecte a l’impost de plusvàlua.

El text va entrar en vigor l’endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de l’Estat (BOE), és a dir, el 10 de novembre de 2021. Van ser tantes les presses del Ministeri d’Hisenda per actualitzar la norma que la nova regulació es va publicar en el BOE abans inclús de la mateixa sentència del TC (BOE de 25 de novembre).

 

POSSIBLE INCONSTITUCIONALITAT DE LA NOVA REGULACIÓ

El Reial decret llei que va esmenar el buit legal que va generar la sentència del TC podria ser inconstitucional per arguments tant formals com materials.

Respecte a l’aspecte formal perquè és molt discutible la possibilitat d’utilitzar l’instrument del Reial decret llei per resoldre aquest assumpte, ja que els elements essencials d’un impost sols poden ser alterats per llei, excepte en casos d’extraordinària i urgent necessitat, el que és difícilment defensable en aquest cas quan la necessitat d’adaptar la normativa reguladora es va posar de manifest pel TC fa anys, concretament des del 2017, sense que el legislador reformés l’impost ni fes gens de cas a les sentències que durant aquests anys s’han dictat en contra seva.

D’altra banda, des d’un punt de vista material, la nova regulació s’ha limitat a introduir un supòsit de no subjecció, mantenint el mateix sistema de determinació de la base imposable anterior a la sentència del TC, i és molt discutible que amb això ja es compleixi el mandat del TC, amb més raó quan estem davant d’un impost extra-fiscal o especial.

 

CONSEQÜÈNCIES DE LA POSSIBLE INCONSTITUCIONALITAT 

Actualment, s’estan tramitant dos recursos d’inconstitucionalitat contra l’esmentada reforma.

Les resolucions que poden recaure sols afectaran les liquidacions de l’impost produïdes amb posterioritat al 9 de novembre de 2021, ja que el Reial decret llei 26/2021 no té efectes retroactius.

En un escenari en què el TC acabi declarant inconstitucional la reforma i en què en la seva sentència es limitin novament els efectes que impedeixin reclamar a tots els contribuents que no ho hagin fet amb anterioritat a la data de publicació de la sentència en el BOE (com ha passat amb la sentència del 26 d’octubre de 2021), la recomanació als afectats és que recorrin totes les liquidacions regulades sota la nova normativa.

Coneixent els precedents del TC, el consell és sol·licitar la rectificació i devolució d’ingressos indeguts de les autoliquidacions practicades perquè si ens fixem a les últimes sentències del TC sobre l’impost de plusvàlua, podem observar que el tribunal ha limitat els efectes i ha impedit recórrer a aquells contribuents que en el seu dia no ho van fer.

 

Departament Jurídic de la Cambra de la Propietat Urbana de Mataró i el Maresme